شیوع کووید-۱۹، در دسامبر ۲۰۱۹ از شهر ووهان در استان هوبای چین آغاز شد و با گذشت زمان، این ویروس در سرتاسر جهان پخش شد اگرچه مرکز شیوع این بیماری در ابتدا چین بود، ولی هم‌اکنون موارد ابتلای بسیاری در کشورهای دیگر گزارش شده است درحالی‌که بعضی کشورها قادرند به طور مؤثرتری موارد مبتلا به این بیماری را درمان کنند، ولی هنوز مشخص نیست موارد جدید تا کی و کجا ظهور پیدا خواهند کرد. با توجه به خطــر کووید-۱۹ برای سلامت عمومی در جهان، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را برای نشان دادن نگرانی بین‌المللی برای هماهنگی پاسخ‌های بین‌المللی به این بیماری اعلام کرد و متعاقب آن کووید-۱۹ به‌عنوان یک بیماری همه‌گیر جهانی معرفی شد.

در دنیایی که به شدت پیوسته و دارای ارتباطات قوی بین کشورهاست، اثرات طغیان بیماری فراتر از مرگ و میر (کسانی که می‌میرند) و ناخوشی (کسانی که در یک دوره‌ی زمانی قادر به کارکردن نیستند) ظاهر می‌شود زیرا با کندشدن فعالیت‌های اقتصادی به علت اختلال در تولید، کارکرد زنجیره‌ی تأمین عرضه جهانی نیز مختل خواهد شد.  

شرکت‌ها در سراسر جهان، صرف نظر از اندازه‌ی تجربه‌ی انقباض در تولید را آغاز کرده‌اند. محدود شدن حمل و نقل به‌خصوص در بین کشورها، باعث کندتر شدن فعالیت‌های اقتصاد جهانی شده است؛ مهم‌تر از همه، ترس در بین مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها منجر به تغییر الگوهای مصرف متداول و ناهنجاری‌های بازار شده است؛ بازارهای جهانی مالی نیز در پاسخ به این تغییرات واکنش نشان داده‌اند و شاخص‌های سهام جهانی افت کرده است.

بر اساس بررسی‌های اقتصادی که تاکنون و در زمان اپیدمی صورت گرفته است نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا بخش‌های اقتصادی از جمله زیر گردشگری، بازرگانی خارجی، بازار سرمایه، بازار ارز، بازار مسکن، کسب و کارهای خُرد، کسب و کارهای عمومی، قیمت کالاها، تولید ناخالص داخلی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. با توجه به ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در اقتصاد ایران، در صورتی که در مورد جبران زیان‌های اقتصادی فوراً چاره اندیشیده نشود و راهکاری به طور عملی در پیش گرفته نشود آسیب‌های وارده تصاعدی خواهد شد و بسیاری از فعالان اقتصادی با چالش زیادی رو‌به‌رو خواهند شد که حتی ممکن است از چرخه اقتصادی حذف شوند.

بررسی نمودارها نشان می‌دهد که در دوران شیوع کرونا، ۱۳.۱ درصد کسب و کارهای فعال در حوزه صنعت و معدن حداقل یک نفر را استخدام کردند و ۴۳.۴ درصد فعالان در حوزه کشاورزی حداقل یک نفر از نیروی کار خود را تعدیل کردند.

با توجه به ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در اقتصاد ایران، در صورتی که در مورد جبران زیان‌های اقتصادی فوراً چاره اندیشیده نشود و راهکاری به طور عملی در پیش گرفته نشود آسیب‌های وارده تصاعدی خواهد شد و بسیاری از فعالان اقتصادی با چالش زیادی رو‌به‌رو خواهند شد که حتی ممکن است از چرخه اقتصادی حذف شوند.

اقداماتی از قبیل توجه به سرمایه انسانی، بازاریابی و فروش، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت مالی و تفکر استراتژیک و کارآفرینانه می تواند به کسب و کارها در سطح خرد کمک کند تا با وجود اثرات منفی بحران کرونا به فعالیت های خود ادامه دهند.

کرونا و کسب و کارها

اکنون بسیاری از ما دورکاری می کنیم و برخی نیز کار خود را از دست داده اند. برنامه ریزی هایمان برای زندگی به حالت تعلیق در آمده اند و هنوز نمی دانیم تا چه زمانی باید منتظر بمانیم. اما در این میان وقتی دقیق تر نگاه می کنیم، متوجه می شویم که دیگر اضطراب روزهای اول را نداریم و به نوعی به زندگی عادی – البته نه مانند پیش از کرونا – بازگشته ایم. امروز با نگرانی کمتری به دنبال کارهای روزانه، خرید و پیاده روی می رویم و می توان گفت به شرایط عادت کرده ایم. جالب است که تا این حد انعطاف پذیر هستیم و خود را با شرایط جدید وفق داده ایم!

تحول در تولیدات و خدمات در دوره شیوع کرونا

همزمان با انتشار ویروس کرونا، فعالیت های اقتصادی به شدت از شرایط موجود متاثر شدند. تاثیر کرونا بر کسب و کارهای مختلف، از مهم ترین مسائلی است که ذهن کارشناسان را به خود معطوف کرده است. کلاس های مجازی، کنسرت های آنلاین و گردش در گالری های مجازی هم از دیگر نمودهای خلاقانه در دوره پاندمی است.

اکنون تولیدات بسیاری از کارخانه ها تغییر کرده است. در حال حاضر مردم نیاز به خودرو، پوشاک، عطر، سفر، هتل و کالاها یا خدمات لوکس ندارند. به همین دلیل برخی از کارخانه ها با تولید ماسک، الکل طبی، دستگاه های تنفس، لباس های ایمنی و مایحتاج بهداشتی و پزشکی، سعی کردند کسب و کار خود را حفظ کنند و ضمن سودآوری، به جامعه خود نیز خدمت رسانی کنند.

اکنون در این شرایط چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر مالک کسب و کار، یا مغازه، یا مالک شرکت‌های کوچک هستید، لازم است برای زنده ماندن و ادامه حیات و حتی توسعه پس از این اتفاقات تلاش کنید.

در حقیقت راهی که برای برون رفت از این مشکل وجود دارد، استفاده از روش هایی است که علاوه بر رعایت اصول بهداشتی , باعث ترغیب مشتریان برای مراجعه و استفاده از خدمات شما بشوند. ارائه خدمات موثر و کارآمد برپایه ی متد استاندارد جهانی در یک سیکل صحیح باعث می‌شود که کسب و کار ها هزینه کم‌تری کنند و در مقابل بتوانند بیش‌تر بفروشند.

خدمات سیستم وفادارسازی لمون چیست؟

ما در مجموعه لمون، با تیمی خبره و سال ها تجربه حضور فعال در زمینه خدمات وفادارسازی مشتریان، قصد داریم در فرصتی که فراهم شده با کمک و همراهی شما، به پرسش های شما، مسیری کوتاه، آسان و کم هزینه و قطعی با تضمین مشخص بهبود کسب و کار، تجربیات خود را در اختیار شما قرار دهیم. ما تلاش داریم با ارائه راهکارهایی در حوزه‌های وفادارسازی و مدیریت های مختلف کسب و کاری که شما در آن به فعالیت می‌پردازید، صرف نظر از این‌که حوزه کاری شما چیست،راهی را به شما  نشان دهیم تا بتوانید کسب و کار خود را بهبود و حتی توسعه دهید. در واقع چه مشاوره، مهندس مشاور، وکیل، پزشک باشید یا کسب و کاری مانند نانوایی، آرایشگری، و غیره داشته باشید یا این‌که صاحب شرکت بزرگی باشید، قصد داریم راهی را به شما نشان دهیم تا بتوانید به مشتری های خود دسترسی داشته باشید و فروش خود را افزایش دهید.

هنوز کسی نمی داند که این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. این ابهام هم می تواند تجربه منحصر به فرد دیگری باشد که هرگز انتظارش را نداشتیم. شاید بشر امروز باید خودش را برای اتفاقات غیرمنتظره دیگری نیز آماده کند. ما در لمون با ارایه ی کارآمدترین روش های روز دنیا در تلاش هستیم تا در این دوران سخت و اضطراب آور ,در کنار شما راهی برای رونق و توسعه کسب و کارتان ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *