افزایش وفاداری مشتری باید اولویت اول هر سازمانی باشد؛ در غیر این صورت مشتریانی که مدت ها برای تبدیل آن تلاش نموده اید، پیش از آنکه بدانید چه اتفاقی افتاده است، ناپدید خواهند شد.

برای افزایش وفاداری مشتری، پست‌هایی که هواداران در فضای مجازی درباره‌ی شما منتشر یا نظرات مثبتی که درباره‌ی برند شما ابراز می‌کنند، باید در معرض دید دیگر دنبال‌کنندگان قرار بگیرند. این هواداران را در مرکز توجه قرار داده و به آنها نشان دهید که قدردان آنها هستید. در قبال این رفتار، آنها برند‌ شما را در اولویت قرار می‌دهند و تبدیل به یک ابزار بازاریابی ارزشمند می‌شوند.

باید به این نکته توجه کرد که یک مشتری راضی لزوما یک مشتری وفادار نیست. مشتری شما ممکن است از کیفیت خدمات و محصولات شما راضی باشد اما بخاطر عواملی مانند قیمت بهتر به سمت کسب و کار دیگری برود. برای ایجاد و افزایش وفاداری مشتری راه کارهایی وجود دارد که چند نمونه از آن‌ها را در این مقاله آورده ایم.

درحالیکه تقریبا هر شرکتی رضایتمندی مشتری را به وسیله برخی از انواع بازخوردهای مشتری می سنجد، تنها برندهای کمی هستند که قادرند وفاداری مشتری را بسازند و ایجاد کنند. موردی که در رابطه با مشتری راضی وجود دارد آن است که آنها لزوما وفادار نیستند. یک مشتری می تواند خیلی از محصولات و خدمات شما راضی باشد اما با این اوصاف، بخاطر قیمتی بهتر به سمت تولیدکننده ی دیگری برود. طبق مواردی که بیان شده است، فرمول و راهکاری مشخص برای ایجاد و بهبود وفاداری مشتری وجود ندارد، اما در این مقاله سعی شده است تا راه هایی که می تواند به افزایش وفاداری مشتری کمک کند، بیان شود.

به مشتریان تان جایزه بدهید اما نه فقط با تخفیف ها

جایزه ها میانبری برای وفاداری مشتری هستند. مشتریان به سورپرایزها و هدایا در تمامی شکل ها علاقه مند هستند. یک کارت تشکر شخصی سازی شده، دستیابی به یک رویداد خاص یا نقاط افزایش وفاداری، برخی از روش هایی هستند که قدردانی شما را نسبت به مشتریان کسب و کارتان نشان می دهند. مطمئنا می توانید کارهایی بیشتر از کمپین های بازاریابی ای انجام دهید که تنها کوپن های تخفیف را برای جلب مشتریان به خرید ضروری ارسال می کنند.

با مشتریان ارتباط نزدیک تری برقرار کنید

شما به عنوان یک کسب و کار و یک برند نباید تنها در رابطه با کار و محصولات با مشتریان خود در ارتباط باشید. اگر اینگونه باشد ممکن است شما هرگز به هدف خود که همان تبدیل مشتریانتان به مشتریان وفادار است نرسید. ارتباط نزدیک با مشتری می‌تواند ارسال یک پیامک تبریک تولد یا یک تماس تلفنی برای قدردانی و تشکر از مشتری باشد. این کارهای به ظاهر کوچک را انجام دهید تا متوجه تاثیر بی نظیر آن بر روی مشتریانتان باشید.

مشتریان وفادار خود را در اولویت قرار دهید.

یکی از روش های جذب و نگهداری مشتریان این است که محصولات جدیدتان را اول برای مشتریان وفادار خود ارائه کنید، در واقع این موضوع که انها زودتر از یک محصول جدید باخبر می شوند و یا تخفیف خاص تری را دریافت می کنند، پاداش وفاداری آنها است. مشتریان این موضوع را به اطلاع سایرین می رسانند.

کیفیت را فدای کمیت نکنید

با بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات خود به مشتریان این احساس را منتقل کنید که بهترین را برای آنها می خواهید. مشتریان باهوش هستند و روند بهبود ارائه خدمات و محصولات شما را بخاطر خوهند سپرد و این موضوع را به اطلاع سایرین نیز می رسانند و به این صورت برای شما تبلیغات میکنند بدون انکه هزینه ای پرداخت کرده باشید.

به جزئیات و مسائل کوچک توجه کنید

اگر دقت کرده باشید شرکت هایی که مشتریان وفادار زیادی دارند در یک مورد مشترک هستند و آن توجه به جزئیات است. مثلا این دقت به جزئیات برای یک رستوران می‌تواند در نظر گرفتن جایی برای آویزان کردن لباس های مشتریان باشد. به همین سادگی با توجه به جزئیات و در نظر گرفتن نیازهای پیش پا افتاده و کوچک مشتریان می‌توانید آن‌ها را خشنود کنید و به آن‌ها حس ارشمند بودن دهید و در نتیجه افزایش وفاداری مشتری خود را به چشم ببینید.

صادق باشید هرچند اگر به این معنا باشد که کسب و کاری برای شما نباشد

از آنجایی که مشتریان ما ذائقه های متفاوت دارند، پس ممکن است تمامی محصولات ما مورد علاقه آن ها نباشد. باید این را بپذیریم و هیچ چیزی را به آنها تحمیل نکنیم. اگر دل و جرأت این را دارید که محصولات رقیب را پیشنهاد کنید، چرا که آنها به شکل بهتری نیازمندی های مشتری را برآورده می سازند، مشتری شما موارد اینچنینی را هرگز فراموش نخواهند کرد.
حقیقت آن است که وقتی شرکتی بیش از اینکه به کسب وکار خود علاقه مند باشد به نیازهای مشتری علاقه داشته باشد، راه بسیار خوبی را برای ایجاد و افزایش وفاداری مشتریان انتخاب کرده است.

 به مشتریان‌تان چیزی ارائه کنید که رقبا ندارند

منظور ما ارائه‌ی تخفیف نیست. ما درباره‌ی ویژگی، خدمت، منبع یا هر چیز دیگری که برای مشتری ارزش داشته باشد، صحبت می‌کنیم. در واقع مهم این است که به جای ارائه‌ی ارزش یکسان به همه‌ی مشتریان، به گروه خاصی از آنان ارزشی چشمگیر ارائه کنیم. نتیجه‌ی آن را در افزایش میزان وفاداری مشتری خواهید دید.
اگر محصول یا خدمت شما امکان انجام این کار را نمی‌دهد، در خدمات پس از فروش آن را ارائه دهید. مثلا در محل زندگی من چندین کتاب‌فروشی وجود دارد اما کتاب‌فروشی‌ای که من از آن خرید می‌کنم، کتاب‌های مورد علاقه‌ام را برایم کنار می‌گذارد و حتی اگر آنها را نداشته باشد، جست‌وجو می‌کند تا آنها را برای من پیدا کند. علاوه بر این، فروشنده از طریق صفحه‌ی فیس‌بوکم درباره‌ی کتاب‌های جالب اطلاع‌رسانی می‌کند. قابل توجه اینکه در نخستین دیدار با فروشنده در حالی که پیش از این یکدیگر را ندیده بودیم، او از سلیقه و علایقم پرسید و کاری کرد که من دوباره به آن کتاب‌فروشی برگردم.

مهمترین مشتریان شما مشتریان وفادار هستند و بیشترین برنامه ریزی شما باید بر روی حفظ آن ها باشد. حتما اهمیتی که برای شما دارند را به آن ها اطلاع دهید و حس ارزشمند بودن را به مشتریان وفادار خود منتقل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *