
بدون شک جذب مشتریان جدید حاِئز اهمیت است اما به این معنی نیست که مشتریان فعلی کم اهمیت تلقی شوند.
اکثر سازمانها در دنیا از استراتژی “توجه کامل به جذب مشتری جدید” به سمت “توجه یکسان به جذب و حفظ مشتری” در حال کوچ کردن هستند. در واقع تمرکز بر روی جذب مشتری جدید و بی توجهی به حفظ مشتریان فعلی بی شک شکست در بیزینس را در پی دارد.
در حقیقت حفظ مشتری یک اصل مهم در کسب و کار به شمار می رود زیرا سودآوری مشتریان دائمی به مراتب بیشتر از مشتریان جدید شماست.
ازآنجاکه شما و مشتریانتان همانند شریک با یکدیگر کار میکنید، میتوانید متوجه شوید رابطهای که ایجاد کردهاید چه زمانی قویتر است. بهعلاوه، ایجاد رابطه و در تماس بودن با مشتری به او یادآوری میکند که چرا باید از شما خرید کند و نه از رقیبتان. قبل از اینکه وقت و پولتان را صرف یافتن مشتریان جدیدی کنید که در حال حاضر رابطهای با آنها ندارید، آمار زیر را مدنظر قرار دهید:
- مشتریان وفادار سیوسه درصد بیشتر از مشتریان جدید هزینه میکنند.
- مراجعه در بین مشتریان وفادار صد و هفت درصد بیشتر از کسانی است که مشتری شما نیستند.
- فروش کالا به یک مشتری احتمالی شش برابر فروختن همان کالا به مشتری وفادار هزینه دارد.