به وجود آمدن حس وفاداری در مشتریان می تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ذیل به چند نمونه از آن ها اشاره شده است:

محصول

خرید دائم یک نوع محصول، که این نوع وفاداری به دلیل تجربه شخصی مشتری از ویژگی های محصول شکل میگیرد. به عنوان مثال ممکن است یک مشتری کَّٰٓرم های مختلفی را امتحان کند و یک کرم را انتخاب کرده و در اولویت قرار دهد و این خرید تا مدتها ادامه دار باشد که برای محاسبه ی میزان وفاداری مشتری نیازمند داده های بازاریابی هستیم.

سرویس ها

خدماتی که بصورت اشتراکی ارائه میشوند از مشتریانی که بطور ماهانه و مکرر باعث درامد زایی بیزینس می شوند بهره مند میشود. از دید یک بیزینس مشتری وفادار می تواند مشتری باشد که حداقل یک بار در ماه یا شش بار در سال از خدماتش استفاده کند و محاسبه مشتریان وفادار برای خدمات مبتنی بر اشتراک بنا به موجود بودن اطلاعات قبلی کار سختی نیست.

برند

وفاداری مشتری به یک برند، اغلب از تجربیات شخصی فرد و سابقه ی خوب برند نشات میگیرد که مشتریان وفادار معمولا به تمامی خدمات ارائه شده بوسیله یک برند و یا زیرمجموعه های آن وفادار میمانند.

توزیع

وفاداری مشتری میتواند به یک مکان ویژه باشد مثلا به دلیل نزدیکتر بودن به محل زندگی و دسترسی آسان آن نسبت به مکان های دیگر، به عنوان مثال : یک فروشگاه زنجیره ای با تغییر مکان و یا عدم دسترسی مناسب ممکن است وفاداری تعدادی از مشتریانش را از دست بدهد.

قیمت

وفاداری مشتری میتواند به دلیل عادت او به قیمت محصول باشد تا حدی که در صورت تغییر قیمت بدون توجه به کیفیت محصول، برند دیگری را انتخاب کرده و وفاداری اش نسبت به برند مربوطه از بین برود.

روابط

وفاداری مشتری ممکن است بجای محصول یا برند، به یک شخص یا فروشنده باشد، در واقع فروشنده ی یک برند در صورت قطع همکاری با برند یا شرکت سابقش میتواند مشتریان وفادار خود را حفظ کرده و به سمت محصولات و برند جدیدش سوق دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *